Om kören

Uppsala domkyrkas flickkör

Det är svårt att hitta ett exakt startår för flickkören men enligt gudstjänstprotokoll och agendor nämns flickkören för första gången under mitten av 60-talet. Flickkören har medlemmar i åldern 8-21 och är uppdelad i tre grupper:

Lilla flickören, Maria och Anna.

Sedan sommaren 2003 leds kören av Margareta Raab.

Under Margaretas ledning har kören genomfört ett flertal turnéer, både på egen hand och tillsammans med Uppsala domkyrkas gosskör.

År 2007 åkte flickkören på turne till Frankrikes huvudstad Paris.

År 2010 genomförde flickkören och gosskören en gemensam turné i USA och sjöng i Washington DC samt Cincinnati.

År 2012 åkte flickkören på turné till Tyskland, kören sjöng i hamnstaden Lübeck samt huvudstaden Berlin.

År 2014 genomförde flickkören och gosskören ännu en gemensam turné, denna gång till Färöarna.

År 2016 åkte flickkören på turné till Riga i Lettland samt Warszawa i Polen.

År 2018 åkte flickkören på turné till Prag, Wien och Budapest.

På gosskörens hemsida går det att läsa mer om körernas gemensamma resor, det går även att hitta bilder från resorna i gosskörens bildgalleri. Flickkörens turné till Tyskland går att läsa om på vår blogg.

Vi vill tacka NORDBUK projektstöd vid Kulturkontakt Nord, Stiftelsen Clara Lachmanns fond samt UNGiKÖR Sveriges barn- och ungdomskörförbund som alla gjorde vår resa till Färöarna möjlig.

För att hålla den glada gemenskapen vid liv så arrangerar vi varje termin roliga aktiviteter så som halloweenfester, discon, pysseldagar och andra frivilliga aktiviteter. Varje år i slutet av vårterminen så annordnar goss -och flickkörens konsertadministratörer en kamp mellan syskonkörena där körena satsar allt för att vinna trofén och titeln som kampmästare.

Vill Du vara med och sjunga?

Följ oss på vår blogg: http://uppsaladomkyrkasflickkor.blogspot.se/

Här kan du läsa om körresor, evenemang och  annat som händer just nu.

Besök även vår broderkör, Uppsala domkyrkas gosskörs hemsida!

udg.se